Skip to main content

Phishing-response

Agera snabbt och rätt vid phisingattacker

De flesta företag har idag e-postfilter och antivirusprogram som hjälper till att identifiera phishingattacker som är uppenbara, men inget program kan ge ett skydd som är 100% . Detta ställer höga krav på användaren som måste lära sig att identifiera en phisingattack och skilja på legitim epost och skadlig .

Företag utsätts ständigt för phishingattacker. Dessa är tidskrävande att hantera samtidigt som de kan leda till komprometterade användare som blir den första länken i ett större cyberangrepp.

En effektiv rutin i 4 steg

1

Företagets medarbetare rapporterar misstänkta nätfiskeförsök med funktion/knappen "Rapportera meddelande" i Outlook.

2

Netsecurity tar emot mejlet som ett larm, och undersöker om mejlet är skadligt. Vi gör det både med en automatiserad lösning och manuell analys.

3
Vi kontrollerar om andra i företaget har fått samma e-post, vilka anställda som har besökt länkarna i mejlet och vem som har laddat ner eventuella bilagor.
4

E-postmeddelandet raderas från alla mottagares inkorgar, bilagor raderas och skanning sker efter skadlig programvara. Användare kan också loggas ut och få sina lösenord återställda.

Om en eller flera av användarna rapporterar ett e-post som Phising i företagets e-postklient kommer mejlet att skickas till Netsecuritys avdelning för säkerhetsövervakning (NSOC).

Efter analys kan det genomföras en radering av epost och hos alla mottagare, samt av svaren till användare som har besökt misstänkta länkar i ett e-postmeddelandet.

Har du några frågor?

Vill du veta mer om phishing-respons, eller har du specifika utmaningar som behöver åtgärdas? Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig.

Stockholm

Kammakargatan 22

111 40 Stockholm

 

Oslo

Drammensveien 288

0283 Oslo

Bergen

Sandviksbodene 1

5035 Bergen

Stavanger

Kanalsletta 4

4033 Stavanger

Grimstad

Bark Silas vei 5

4876 Grimstad

Kristiansand

Dronningens gt 12

4610 Kristiansand